עם התגברות המודעות לעניין, מיום ליום אנו נחשפים ליותר ילדים שאובחנו אצלם ליקויי למידה או הפרעת קשב וריכוז. הפרעות אלה, מלבד השפעתן האובייקטיבית, יוצרות קושי פסיכולוגי לא פשוט בקרב ילדים אלה. הלקות יוצרת חרדה מפני כשלון, פגיעה בערך העצמי ותחושה של אי-מסוגלות. במאמר זה אתייחס ללקות ספציפית- הדיסלקציה.
דיסלקציה הינו קושי משמעותי לקרוא. ילד בעל קושי זה, מטבע הדברים, ישתדל להמנע ככל שיוכל מסיטואציות בהן נאלץ לקרוא , במיוחד בפומבי. ככל שהילד נמנע מקריאה כך מחמירה אצלו לקות זו ואף מתווספים אליה חרדות וקשיים פסיכולוגיים נלווים. הילד נמנע ממפגשים חברתיים אשר יאלצו אותו להתמודד עם לקות זו, כדוגמת ישיבה במסעדה- דבר הנתפס טרוויאלי עבור כל אחד אחר. הקושי יוצר רגשי נחיתות ותחושה של חוסר מסוגלות אשר מתפתחים לקשיים פסיכולוגיים ואישיותיים רציניים יותר ויכולים להשליך על כל חייו של הילד—המתבגר—והמבוגר. על מנת להבין באמת את הקושי אותו חווה הדיסלקט בצורה הטובה ביותר אפשר לנסות במשך יום אחד להתנהל ללא יכולת לקרוא ולהבין עד כמה הדבר יכול להוות כמעיין "נכות" אם לא מטפלים בה ומתייחסים אליה בהתאם ובזמן. דוגמאת המסעדה היא דוגמא ספציפית, כמובן שלאורך החיים הילד שהופך למתבגר נדרש להשתמש במיומנות הקריאה בסיטואציות שונות ומגוונות כגון: קריאת כרטיס ברכה ליומולדת שקיבל, קריאת הוראות במכשיר הכספומט, מילוי שאלון בעת קבלה לעבודה ועוד ועוד. על מנת להתמודד עם קושי זה , דבר ראשון על ההורים לנסות ולאתרו בשלב במוקדם ביותר האפשרי. עם זיהוי הבעיה יש לחזק את הילד גם בפן הלימודי תוך היעזרות במורה מתקנ/ת או הקדשת זמן ארוך בעבודה על קריאה, תוך שימוש בשיטות שנועדו לעזרה לילדים דיסלקטיים. בנוסף, יש לתת לילד תמיכה פסיכולוגית ונפשית, תוך חיזוק הערך והחשיבות העצמית שלו. על הילד להבין שהבעיה היא לא "הוא" אלא קושי חיצוני שניתן להתמודד עימו, חשוב שהילד יבין כי קושי בקריאה לא אומר- "לא חכם" או "לא מוצלח". תמיכה סביבתית ומשפחתית נכונה, בשילוב עזרה וניסיון להתגבר על הדיסלקציה בכלים לימודיים שונים, יאפשרו לילד להתמודד עם הקושי בצורה מיטבית ואף להתעלות מעליו. במקום מצב שבו הילד גודל להיות מבוגר שאינו יכול לקרוא ואף גם מפחד ממצב של התמודדות עם הקושי, מתפתח אדם שמכיר בבעיה, "נלחם" בה ואף "מנצח" אותה. טיפול נכון והכרה בהשלכות הפסיכולוגיות של קושי זה מאפשרים לילד לתפוס את מי שהוא כמכלול ולא כ"דיסלקט".
כאמור כיום המודעות ללקויי למידה גדולה וישנן דרכים רבות ויצירתיות להתמודדות עם הבעיה. במקרה של חשד בבעיה מומלץ לגשת לאבחון דידקטי-פסיכולוגי על מנת לאמת את חשדות אלה, ולהתעניין לגבי אופן הטיפול המומלץ עבור הילד.
עם קצת מאמץ ניתן למנוע בעיות וקשיים עתידיים מרחיקי לכת!
בהצלחה 🙂