אבחון דידקטי הוא אבחון שמטרתו לאבחן בצורה מעמיקה את יכולות הלמידה של התלמיד במסגרת רמות הקושי אותה מציבה מערכת החינוך מולו.
באמצעות אבחון דידקטי ניתן לשים את האצבע על החלקים בהם התלמיד מתקשה ובכך להתאים לו את תוכנית הלימודים המותאמת עבורו, חשוב לדעת כי עבור כל תלמיד ישנה תוכנית לימודית שונה מכיוון שלא כל התלמידים בעל אותם ליקויי למידה.
עיקרת התמקדותו של האבחון הדידקטי היא ביכולותיו של התלמיד מבחינת קרוא וכתוב, ויכולות הבנת הקריאה הכתיבה והשמיעה, במקביל נבחנת יכולת התפקוד במקצועות ריאליים כמו מתמטיקה פיסיקה ויכולות חישוב שונות.
התלמיד נבחן אפוא ביכולות הקשב והריכוז והזכרון ויכולות למידה נוספות המתגלות במהלך האבחון, עם זאת נבחנת גם יכולות תפיסה של שפה זרה, לרוב מדובר בשפה האנגלית.
האבחון נעשה עם מאבחן מוסמך מטעם מכון האבחונים, במהלך האבחון עשוי להשתנות אופיו בהתאם לממצאים.
זמן האבחון תלוי במאובחן לרוב ונע בין 4 - 6 שעות כאשר הן נעשות לעתים במפגש אחד ולעתים בשני מפגשים.
למה ולמי נועד אבחון דידקטי?
אבחון דידקטי נועד על מנת לתת חו"ד ראשונית בנוגע למקור ליקויי הלמידה, לראות כיצד הליקויים משפיעים על התלמיד ובמה הם מקשים עליו ובכך להתאים לתלמיד את דרך הלמידה הייחודית שלו התאפשר לו להשתלב במערכת הלימודית בצורה הכי חלקה שאפשר.
בסיום האבחון ובמידה ונמצאו ליקויי למידה ברורים, המאבחן עשוי להמליץ עם אי מאילו הקלות עבור התלמיד לדוגמא: תוספת זמן לבחינה, מבחן בעל פה, העתקת מבחן (מבחן שנעשה בכנס ומועתק ע"י המורה מחדש).
האבחון הדידקטי מתאים לתלמידים החל מכיתה א', במידה ומתגלים קשיים כלשהם של קשב וריכוז או קשיים שנראים ברורים אחרים, את האבחון ניתן לעשות גם בגיל מבוגר יותר.
ישנם סטודנטים שהולכים לאבחון דידקטי מכיוון שבעברם כתלמידים לא טיפלו בלקות הלמידה ואילו בתור סטודנטים הם מתקשים אף יותר, חוות דעתו של מכון מוסמך לטיפול ואבחון לקויות למידה, תקפה גם במכללות ובאוניברסיטאות ברחבי הארץ.
מידע נוסף על אבחונים
אבחון דידקטי איננו בוחן את התלמיד בצורה רגשית מעמיקה ולעתים מקור הבעיה בפן הפסיכולוגי, לכן ישנו סוג נוסף ומעמיק יותר של אבחון הנקרא אבחון פסיכודידקטי.