דמיינו ילד היודע שיש לו מבחן בעוד יומיים, בו הוא רוצה מאוד להצליח. הוא מגיע הביתה, מתיישב מול המחברת ומשנן את החומר, חוזר עליו שוב ושוב, קורא ולומד במשך יומיים רצופים,ביום הבחינה חוזר שוב על החומר,ויודע בוודאות שלמד היטב לבחינה, והוא זוכר את הכול!
הילד נכנס לכיתה, המורה נכנסת עם דפי הבחינה,הוא שמח כי הוא יודע שיצליח. הוא למד כמו שצריך, הוא מקבל את הדף לידיו, ופתאום... חושך!!! הוא לא זוכר שום דבר, כל מה שלמד פשוט נמחק מזיכרונו, הוא יושב במשך שעה וחצי, ולא מסוגל לכתוב שום דבר. הבחינה נגמרת, הוא שב הביתה עצוב וכועס, אמו מתיישבת לידו ושואלת מה קרה? הוא לא מסוגל להגיב, אך בתוך תוכה היא מבינה!
לילד שלה יש, "לקות למידה"! כ- 15% - 10% מכלל האוכלוסייה לוקים בתופעה הזו.
כיום קרוב ל 22% מהתלמידים נגשים לאבחון במטרה לזכאות להקלות לימודיות כאלה ואחרות, לא תמיד מהסיבה שלשמה נועד האבחון.
"לקות למידה" הינה קשת רחבה של בעיות תפקודיות, אשר מתבטאת אצל כל אדם באופן שונה, באיתורה נראה פער בין ההישג הקיים להישג המצופה מכל אדם על פי גילו, רמת השכלתו ורמת המשכל שלו. "לקות למידה" יכולה להתבטא ב:קושי בקריאה וכתיבה- קריאה איטית ושגיאות כתיב רבות או לקות בחשבון המתבטאת באי יכולת לבצע חישובים פשוטים, להבין כמויות וגדלים ולשמור על רצף מספרים. חוסר יכולת לסדר, למיין, לזכור, להבין תפיסה מרחבית וחזותית, תנועתיות יתר, והסחות דעת גם הן תוצאות אופייניות ללקות למידה,כמו גם קושי בקליטת מילים ובשליפת מילים,קושי בתיאום בין עין ליד, ובאחיזת עט. לקות למידה יכולה להתבטא גם במישור הרגשי ביכולת נמוכה להבין מצבים חברתיים, בדידות חברתית דימוי עצמי נמוך, חרדה, ודיכאון.
מניחים כי ליקויים אלו נובעים מבעיה כלשהי בתפקוד מערכת העצבים המרכזית במוח. ליקויים אלו אינם קשורים לרמה אינטלקטואלית מסוימת או העדר מוטיבציה. מאחר שכל התפקודים הקוגניטיביים האחרים נורמאליים, החוקרים מניחים שלקות למידה נובעת מליקוי מוחי מזערי.
יש אנשים שאצלם "לקות למידה" הינה התמודדות יומיומית, יש שמפחדים להמשיך ללמוד ולהתפתח, מוצאים עבודה במפעל ונשארים שם כל חייהם, וזה רק הפחד שמשתק אותם. תחשוב על הילד שדמיינת אותו בהתחלה, האם הוא ימשיך ללמוד באוניברסיטה? האם יהיה לו את האומץ לחוות את התסכול הזה שוב ושוב, עם כל בחינה אליה הוא ייגש?
בשביל להתגבר על המכשול הזה, יש אבחון פסיכודידקטי: ייחודיותו ביכולתו לחבר בין הנפש, לאינטליגנציה. ומטרתו לאתר את שורשי הקשיים הלימודיים והרגשיים שלך כאדם. איתור מוצלח מאפשר לבנות עבורך תכנית אשר מותאמת ליכולותיך ותקדם אותך בהישגים לימודיים, ובמידת הצורך–תופנה למטפלים מתאימים. בעזרת האבחון תוכל לקבל מספר הקלות שיעזרו לך בלימודים, כמו תוספת זמן במבחנים, הכנסת מילון אלקטרוני למבחנים, התעלמות משגיאות כתיב, מבחן בעל פה,הקראת השאלון, בוחן חיצוני, שינוי באופי המבחן, פטור ממבחנים מסוימים- לכל אחד על פי צרכיו.
האבחון נערך במספר פגישות בנות 5-6 שעות, ובהן נערכים מספר מבחנים בהם: מבחן אינטליגנציה, מבחני קוגניציה הבודקים- תפיסה חזותית, שמיעתית וזיכרון, קשב ורמת שפה. מבחן לבדיקת מיומנויות למידה כמו- רמת קריאה, הבנת הנקרא, כתיבה חשבון ואנגלית. וכן התרשמות מהתפקוד הרגשי בעזרת מבחן פסיכולוגי הבודק: התמודדות עם קשיים, מוטיבציה, ויחס בקבלת עזרה .
אם אתה סטודנט עם קשיים לימודיים או חברתיים בוא לאבחון פסיכודידקטי ותפתח לך את הדלת לחיים, לכל אחד מאתנו יש פוטנציאל אדיר להצליח, ללמוד ולהגיע להישגים אדירים בחיים, אל תעצור את חייך רק בגלל הפחד שמשתק אותך, בוא, ותעזור לעצמך להצליח.
האבחון מוכר במוסדות האקדמיים ובמשרד החינוך.