לקויות למידה משפיעות על חלק הולך וגדל באוכלוסייה. ילדים בגילאים מוקדמים עשויים לסבול מלקות למידה וחשוב מאוד לאבחן את הלקות על מנת לעזור לילד ולפתח את כישוריו בתחום זה בדרך המתאימה לו. אבחון ליקויי למידה היא הדרך היחידה שבה ניתן לדעת אם הילד אכן סובל מלקות למידה או שמדובר בקושי הנובע מגורמים אחרים. חשוב לאבחן את הסיבה המובילה לקושי הלימודי על מנת לנסות ולמצוא פתרונות אשר ייקלו על אותו אדם הסובל מהליקויים, ויסייעו לו לפלס את דרכו במישור הלימודי ולאחר מכן במישור התעסוקתי ברבות הימים.
מתי מתבצע אבחון ליקויי למידה ?
אבחון ליקויי למידה מתבצע כאשר ילד מציג קושי ניכר בכישורים כגון קריאה, כתיבה, חשבון, זיכרון, קשיי שפה או קשיי לימוד שפה זרה, בעיות קשב, בעיות ריכוז וביצוע מטלות. אבחון ליקויי למידה נעשה לילדים החל מגיל 5 ועד גיל 18. כמובן שאבחון ליקויי למידה ניתן לעשות גם בגילאים מאוחרים יותר.
תהליך אבחון ליקויי למידה
אבחון ליקוי למידה מתבצע על ידי מרכזים המוסמכים לכך בהם אנשי מקצוע מתחומי הפסיכולוגיה, הנוירולוגיה, נוירופסיכולוגיה וכדומה. אבחון ליקויי למידה מלא נמשך בין 6-7 שעות בהן הילד נדרש לבצע משימות שונות, פעולות, לענות על שאלות ולעשות מבחנים כתובים. חלקם בקבוצה וחלקם באופן פרטני. האבחון מרכב מכמה חלקים שונים:
- מבחן משכל – בחלק זה נבדק ה-IQ והפוטנציאל האינטלקטואלי של הילד.
- אבחון דידקטי – כתיבה, קריאה, חשבון, אנגלית עבור גילאים רלוונטיים וכישורי שפה.
- אבחון נוירופסיכולוגי – זיכרון, יכולת למידה וקשב, קואורדינציה מוטורית.
- אבחון אישיות – בחינת עולמו הרגשי של הילד.
מטרת האבחון היא בעצם לאתר בסופו של דבר את התחומים בהם הילד מתקשה ואת מקור הקושי שלו. אבחון ליקויי למידה עשוי לגלות כי אכן הילד סובל מלקות למידה אך הוא יכול לגלות גם קשיים אחרים, וסיבות רגשיות למשל לקשיים בלמידה. בשנים האחרונות נהוג לעשות אבחון כללי ולא רק אבחון דידקטי לאיתור לקויות למידה בשל ההבנה כי לא אחת, קושי רגשי או התפתחותי אפילו עשוי להוביל לקשיים שונים בלמידה.